Velkommen til VKS Stemplet

Velo Solex


Historie


Historien om den Franske Succes.
I 1905 � 10 oprettede murice Goudal
og Marcel Mennesson firmaet Goudal & Menneson, der producerede varmeapparater til busser og lastbiler. Senere begyndte de at producere karburatorer med navnet Solex � navnet var resultatet af en familiekonkurrence i de to familier og efterf�lgende blev alle rettigheder til navnet opk�bt p� verdensplan.

I 1918 konstruerede Menneson en 2takts cykelmotor til montering over baghjulet p� en almindelig cykel og efterf�lgende tog han patent p� den, i 1919 konstruerede han en totall�sning med en komplet tohjuler, stadig med motoren over baghjulet, ogs� denne tog han patent p�, men satte den ikke i produktion.

I 1940 konstruerer Menneson en 38 ccm 2takts motor med rulletr�k til montering over forhjulet p� en almindelig cykel. I 1940-41 produceres de f�rste prototyper og de ansatte i firmaet foretager lange test-k�rsler p� flere hundrede kilometer, og de fejl der opst�r bliver rettet, hvilket medf�rer flere forbedringer. I 1946 kom den f�rste Velo Solex i handelen og den gennemgik gennem �rene en del forandringer, ydelsen bliver h�jere, og i 1959 f�r motoren en slyngkobling, m�ske fordi konkurrenten Velo Vap kom p� markedet med forhjulsmotor med rulletr�k og slyngkobling. Stellet var i begyndelsen et �bent r�rstel, men sluttede med at v�re et firkantet presset pladestel.

Igennem �rene kom der forskellige modeller p� markedet, b�de med rulletr�k p� forhjulet og med krankmontering og tr�k p� baghjulet. De forhjulstrukne havde betegnelserne 650, 330,660, 1010, 1400,1700 (den f�rste med slyngkobling), 2200, 3300, 3800, Micron (scootermodel med sm� hjul), 5000, PliSolex (sammenfoldelig model 5000), 4600; de krankmonterede havde betegnelserne Flash (med kardantr�k og skivebremse), 6000 (som Flash men med forhjuls affjedring og Tenor 8000 (med k�de-tr�k til baghjul og enten Franco Morini eller Anker Laura-motor, samt tank indbygget i stellet) I 1974 d�de chefen for Solex koncernen, og bil firmaet Renault overtog styringen af Solex, men allerede sidst p� �ret mageskiftede Renault sine aktier med aktier i Motobecane, som nu overtog styringen og stoppede produktionen af alle andre modeller end Velo Solex 3800. I 1983 blev Motobecane til MBK og samtidig en del af Yamaha der nu ejede Solex; Yamaha havde ingen nostalgiske f�lelser for den franske Velo Solex, s� de stoppede produktionen i 1988 og produktionsudstyret blev pakket ned og sat p� lager i havnen i Le Havre.

Velo Solex var ikke nem at sl� ud, s� i 1993 k�bte et Ungarsk firma produktionsrettighederne og begyndte at producere model 3800 som kom til at hedde S3800 men ikke mere med navnet Velo Solex, men salget g�r ikke s� godt, s� det franske selskab Impex k�ber produktionsselskabet og producerer og s�lger til de g�r konkurs. Men en fransk erhvervsmand opk�ber konkursboet og forts�tter produktionen i Ungarn. I 1997 startes produktion i Kina af firmaet Hongdu og den s�lges under Navnet Black�n Roll S3800.


Den danske historie.

Velo Solex blev pr�senteret p� den franske udstilling i Forum i K�benhavn i 1950, og der var stor interesse for det lille k�ret�j, Firmaet Simonsen & Nielsen (S&N) s� gode muligheder for salg af k�ret�jet, s� de sikrede sig en kontrakt med Solex fabrikken og en tog vognfuld p� 90 stk. Velo Solex blev bestilt til Hamlet fabrikken i Kastrup. S&N troede p� ideen, men cykelhandlerne havde ikke den samme tro. og salget gik da ogs� tr�gt i de f�rste �r, da Velo Solex ligesom andre knallerter skulle indregistreres og have nummerplade, og f�reren skulle have et f�rerbevis.
Da myndighederne i 1953 ans� knallerter for cykler med hj�lpemotor og ikke l�ngere kr�vede indregistrering steg salget. I 1954 steg salget eksplosivt, s� for at undg� eventuelle handelsm�ssige restriktioner begyndte S&N at fremstille dele til Velo Solex p� Hamlet fabrikken og samtidig fik de tilladelse til at licensfremstille Velo Solex; derfor valgte S&N at flytte deres cykelproduktionen til Dansk Cykelv�rk Grand i N�rre �by p� Fyn. Hamlet fabrikken var nu produktions og samlefabrik af Velo Solex, men senere flyttede samlefabrikken til nye lokaler p� Stamholmen i Hvidovre og Hamlet fabrikken blev brugt som ekspeditionssted for Velo Solex.

Gennem tiden faldt salget af Velo Solex i Danmark, s� S&N fik i 1974 importen af den Chekoslovakiske knallert Jawa, men den solgte ikke s�rlig godt, s� i 1977 stoppede S&N som import�r af Jawa. Simonsen og Nielsen var import�r og producent af Velo Solex indtil 1974, hvor importen overgik til Odense firmaet SRI, der ogs� importerede mange andre knallertm�rker. I den periode S&N var import�r og licensfremstiller af Velo Solex, fremstillede de omkring 250000 af de sm� k�ret�jer. I 1988 stopper produktionen i Frankrig og importen er dermed stoppet i Danmark.

Da myndigderne i Danmark typegodkender replicamodellen af Velo Solex 3800 i 1997, starter firmaet Barok Mobility import og salget gik forrygende i starten, men er med tiden k�lnet lidt af.
Det gode ved import af replica modellen er at det s� er til at f� nye dele til de gamle Velo Solex 3800.


Skrevet af: Erik Nurup.


nach oben